تکنولوژي GIS

پیش درآمد:بی شک همه کارشناسان جغرافیا ،اقلیم و هوشناسی به اهمیتGIS واقفند. ولی به واسطه عدم آشنایی کلی مردم از این تکنولوژی برتر که زندگی را برای همه آرام تر و راحتتر کرده بر این شدم مطلب همه فهمی رو در این پست گذارم که موجب آشنایی بیشتر نقش وجایگاه GIS شود.با سپاس از مترجم مطلب پیش رو خانم امیری.

در طول سه دهه گذشته يک تکنولوژي قدرتمند طرز نگرش و زندگي مردم را بدون آنکه کسي متوجه شود تغيير داده است نام اين تکنولوژي جي-آي-اس مي باشد اين تکنولوژي از همان ابتدا با ESRI (اي-اس-آر-آي) همراه بوده است.نزديک به 3 سال است که (ESRI) تکنولوژي GIS را در اختيار مردم قرار داده است تا با آن مشکلات واقعي خود را حل کنند.

همانند بسياري از تکنولوژي هاي امروزي بيشتر افراد از جي – آي – اس بي خبرند در حالي که در 15 سال اخير اين تکنولوژي رشد چشمگيري داشته است  و هم اکنون نيز هزاران نفر از آن بهره مي برند و تاثير آن روي زندگي ميليون ها نفر مشهود است.تاثيري که به اندازه ي وسعت تکنولوژي جي-آي-اس سودمند است.

به منظور اثبات اين ادعا بياييد امور روزمره ي خود را دنبال کنيم تا ببينيم جي-آي-اس چگونه از راههايي که به آن فکر هم نکرده ايم به ما کمک مي کند.

راديوي ساعت دار شما ساعت 6 صبح زنگ مي زند:

 شما از خواب برمي خيزيد و چراغ ها را روشن مي کنيد .راديو و چراغ ها با برق شهر کار مي کنند. يک شرکت برق معمولي که با ميليون ها نفر مشترک را خدمت رساني مي کند از تکنولوژي جي-آي-اس براي مديريت زيربناهاي پيجيده اي استفاده مي کند که متشکل است از ده ها هزار مايل خطوط انتقال توزيع و صدها تير برق و همچنين هزاران کارمند براي ارائه ي بهترين خدمات در صدها نقطه.

در آشپزخانه يک ليوان آب ميوه تازه براي خود مي ريزيد

درختان ميوه به وسيله آب فراهم شده توسط يک حوزه ي آبياري رشد کردند،حوزه اي که تامين کننده ي نيازهاي جامعه ي کشاورزي و کشاورزان است و از هزاران مايل کانال آب رساني نگهداري مي کند اين حوزه آبياري از تکنولوژي جي-آي-اس براي طراحي اجرا و نقشه کشي ديجيتالي  قدرتمند استفاده مي کند.

 

شما يک قوري قهوه درست مي کنيد.

آبي که با آن قهوه را درست مي کنيد به وسيله يک سيستم آب رساني شهري تامين مي شود که اداره کننده ي يک سيستم توزيع آب متشکل از هزاران مايل شاه لوله است. سازمان آب از تکنولوژي جي-آي-اس براي رسيدگي به سوالات و مشکلات مشترکين، عکس العمل هاي اضطراري، توزيع آب، نگهداري زيربناها، نقشه برداري اتوماتيک، رديابي شبکه ها، تحليل جريان آب و جنبه هاي ديگر طراحي و اجرا، مديريت پولي و اداره کارها استفاده مي کند.

تفاله هاي قهوه با آشغال خردکن [2] ريز ريز مي شوند

سازمان آب از يک سيستم جمع آوري آب و فاضلاب نيز نگهداري مي کند سيستمي که متشکل از صدها مايل مجاري بهداشتي و زيرزميني فاضلاب و راه آبهاي کنار خيابان ها است.

سازمان آب از تکنولوژي جي-آي-اس  همراه با سيستم تصفيه استفاده مي کند.

مي رويد به بيرون، روزنامه صبح را مي خيريد و به خانه برميگرديد!

چوبي که منبع کاغذ و روزنامه و الوره هاي خانه شماست توسط شرکت هاي توليد چوب تامين مي شود، شرکت هايي که از تکنولوژي جي-آي-اس  براي مديريت فعاليتها در جهت داشتن جنگل هاي سالم استفاده مي کنند. جي-آي-اس  به راحتي براي کاربرد در زمينه هايي چون گياهان،تحليل خاک، جاده ها، رودها، بررسي عمومي زمين، مقسم هاي آب و مناطق حساس قابل دسترسي است و اين امکان را به مديران جنگل ها مي دهد که بهترين و آگاهانه ترين تصميم ها را اتخاذ کنند.

مطبوعات نيز براي پخش روزنامه هاي خود از تکنولوژي جي-آي-اس  به منظور مطلع شدن از عکس العمل مردم و به دست آوردن اطلاعاتي در مورد مناطقي که روزنامه ها در آن پخش مي شوند بهره مي برند. زيرا مطلع شدن از اين عکس العمل ها و اطلاعات در مورد اين مناطق مهمترين بخشي است که در بررسي و گزارش در مورد تيراژ يک روزنامه به کار مي رود.به اين ترتيب مطبوعات پس از پيداکردن مناطقي که ضمن داشتن پتانسيل بالاي خوانندگان، داراي مشترکان واقعي کمي هستند با انجام تلاش هايي چون فروش حق اشتراک با هدف دوبرابر کردن تعداد مشترکان نسبت به سال گذشته روي اين مناطق سرمايه گذاري مي کنند.

بچه ها را سوار اتومبيل مي کنيد، سپس در پمپ بنزين مي ايستد

جي-آي-اس  انواع اطلاعات مرتبط با نفت خام و مواد استعمال آن را در يک سيستم معمولي ترکيب مي کند و به شرکت هاي نفتي اين اجازه را مي دهد که اين اطلاعات را در زمينه هاي مختلف از جمله کاوش،اجرا،نگهداري،توليد، حفظ محيط زيست و مديريت اطلاعات از روي يک نقشه بررسي کنند.

قبل از اين که نفت خام به بنزين تبديل  شود بايد از منطقه نفتي خطوط لوله به کارخانه تقطير انتقال يابد.صنعت خط لوله از تکنولوژي جي-آي-اس براي نقشه کشي مسير خطوط لوله، اجرا، تحليل بازار عرضه و اداره خط لوله استفاده مي کند.

بچه ها را نزديک مدرسه پياده مي کنيد

محدوديت هاي زماني مدرسه با استفاده از تکنولوژي جي-آي-اس نوشته شده است. چندي پيش انجمن نظارت بر مدارس براي رفع نيازهاي مدرسه هاي جديد در نزديکي مجتمع هاي مسکوني در حال ساخت نياز به درآمدزدايي داشتند.

اين انجمن ها از تکنولوژي جي-آي-اس به منظور گسترش سيستمي استفاده مي کند تا محدوديت هاي مختلف ممکن را بررسي کنند، گاهي در ملاقات هاي عمومي وگاهي در پيشنهادات ارائه شده طي مشورت با مردم.

با اتومبيل شخصي خود به محل کار مي رويد

به خاطر وجود تکنولوژي جي-آي-اس جاده ها امن تر هستند. جوامع براي ادراه ي زيربناهاي حمل ونقل خود از جي-آي-اس استفاده مي کند.تکنولوژي جي-آي-اس براي حمايت کردن از برنامه ريزي، صورت برداري، طراحي، ساخت و ساز ، اداره و نگهداري جاده ها به کار مي رود.

بيش از 80% اطلاعاتي که براي مديريت جاده، راه آهن و امکانات بنادر استفاده مي شود داراي يک مولفه فضايي است. جي-آي-اس مي تواند براي مشخص کردن موقعيت يک رخداد و رابطه يا نزديکي آن با رخدادي ديگر به کار مي رود و يک عنصر حياتي براي رهبري تصميمي در مورد يک طرح ، ساخت و ساز و يا نگهداري آن باشد.

کارفرماي شما يک شرکت تلفن محلي است

تکنولوژي جي-آي-اس در زمينه هاي زير به شرکت هاي تلفن محلي کمک مي کند

بهتر دنبال کردن موقعيت و مشخصات زيربناهاي خارجي

دسترسي به اطلاعات در زمان طراحي پروژه هاي جديد

بهيود توانايي برنامه ريزي براي ظرفيت هاي اضافه با پيش بيني رشد در آينده

بهينه سازي پوشش شبکه هاي تلفن همراه

منعکس کردن انتقادات و پيشنهادات مشترکين و فعاليت شرکت ها

در محيط رقابتي روبه افزايش که پيش روي شرکت هاي تلفن مي باشد اين انعطاف پذيري در مديريت اطلاعات و تحليل امري حياتي است.

صنعت ارتباط از راه دور نيز مووضوعي است در ميان يک برنامه عظيم با هدف گسترش يک شبکه پهن باند جديد.

اين برنامه تا دهه آينده گسترش پيدا مي کند و ظرفيت آن براي فرستادن تلفن ،سيستم هاي تصويري آنالوگ و ديجيتال و سرويس هاي ويدئويي تعاملي.

اين صنعت تکنولوژي جي-آي-اس را به منظور حمايت از طراحي، اجرا، و مديريت يک شبکه جديد اتخاذ کرده است.

يک بسته ارسالي از يک پيک شبانه دريافت مي کنيد

راه حل هاي جي-آي-اس براي مديريت سريع و منطقي حمل و نقل در زمينه هاي زيريافت مي شود:

 انتقال و ارسال، رسيدگي مشکلات به سوالات مشترکين،مديريت کارکنان،مديريت شبکه هاي جاده اي و ريلي مديريت انبار و وسايل نقليه

داشتن جايي که يک وسيله نقليه يا وانت در هر زمان مطلوب در اختيار شما قرار مي گيريد و مي توانيد به بهينه سازي اجرا وصرفه جويي در هزينه کمک کنيد.

روز سوم جولاي است [3] هنگام ظهر بچه هاي خود را براي گردش به ساحل مي بريد

تکنولوژي جي-آي-اس براي مديريت منايع ساحلي از قبيل خطوط ساحلي، زيستگاههاي آبي، خاکي ومنابع زيستي و..... به کار مي رود.پراکندگي گونه هاي در معرض خطر و موقعيت مناطق   نفت و گاز طبيعي نيز با استفاده از              جي-آي-اس مديريت مي شود.

فرسايش سواحل مشکلي است که سواحل شرق و غرب از جمله سواحل خليج فارس و وساحل درياچه هاي چهارگانه امريکا را تحت تاثير قرار داده است.اين مشکل با استفاده از تکنولوژي جي-آي-اس و پايگاه هاي اطلاعاتي مناسب به روش بهتر شناخته و مهادر مي شود.

در گردش ناهار لذيذي مي خوريد

تکنولوژي جي-آي-اس به کشاورزان، تعاوني کشاورزي و فروشندگان کودهاي کشاورزي کمک مي کند و به فروشندگان اين امکان را مي دهد تا کشاورزان را در انتخاب کود مناسب جهت رشد بهتر محصول ياري رسانند از جمله راههايي که تکنولوژي جي-آي-اس به کشاورزان کمک مي کند محاسبه محصول برداشتي به وسيله ي تحليل ميزان حاصلخيزي و رتبه بندي خاک است.

جي-آي-اس نقشه هايي را در اختيار کشاورزان قرار مي دهد که ميزان کوددهي مناسب به يک مزرعه را به آنها نشان مي دهد.اين کار در سطوح متفاوت کوددهي به نقاط مختلف يک مزرعه جهت اعمال ميزان مناسب کوددهي صورت مي گيريد. جي –آي –اس اطلاعات کوددهي مزرعه با توجه به نقشه آن مزرعه  را به ابزار مخصوصي مي دهد که اين ابزار مقدار کود مصرفي هر نقطه از مزرعه را براساس نياز آن نقطه کنترل مي کند.

در راه خانه بچه ها احساس گرسنگي مي کنند و شما آنها را به يک رستوان مي بريد

رستوران در محل به خصوصي قرار دارد زيرا جي –آي –اس به آنها کمک کرده محلي وابسته به پتانسيل تعداد مشتري انتخاب کند. جي –آي –اس براي مراکز فروش کامپيوتري به کار مي رود که موجب دقيق تر شدن آنها و نيز انعطاف پذيري آنها در مقابل پديد آمدن يا تغيير شرايط بازار مي شود. جي –آي –اس با استفاده از متغيرهاي منطقه اي مانند راهکارهاي فروش، انتخاب محل و رتبه بندي محل هاي بسته به تقاضاي آنها کمک مي کند.

وقتي از رستوران بيون مي آيد اتومبيل خود را مي بينيد که هنوز همان جايي است که آن را پارک کرده بوديد

جوامع بشري نشان مي دهد که جي –آي –اس با تامين ابزار اطلاعاتي تمام جرائم را رديابي و خنثي مي کند اين تکنولوژي به بازرسان وافسرا ن پليس اين توانايي را مي دهد تا جرم را بلا فاصله رديابي کنند و ارتباط آن با آمار جرائم قبلي را با سبک هاي پيش بيني شده اي تشخيص دهند قسمت عمده ي اطلاعات استفاده شده در اعمال قانون برمبناي نقشه است.آژانس هاي اطلاعاتي احتياج دارند تا محل وقوع جرم را به تصوير بکشند تا بتوانند محل واقعه را با استفاده از فهرست ها، زمان ، تاريخ بررسي کرده محل وقوع جرم و حد فاصل نقشه هاي مورد استفاده براي پيشگويي امکاان وقوع جرم ها را رسم کند. آژانس هاي اعمال قانون از تکنولوژي جي –آي –اس براي ارتباطات ، اداره کردن و مديريت سوابق نيز استفاده مي شود.

روز طولاني بود اما سرانجام صحيح و سالم به خانه رسيديد تکنولوژي جي –آي –اس همواره همراه شما بود تا به شما کمک کند راحتر و امن تر زندگي کنيد، همه در گرو قدرت علم جغرافيا!

جغرافي براي همه ما داراي اهميت است و تکنولوژي جي –آي –اس راه رسيدن به مزيت ها است.

 

ترجمه :زهرا امیری ( کارشناس جغرافیا )

جهت کسب اطلاعات بيشتر در مورد اثرات (GIS): از سايت    www.gis.comديدن فرماييد

 


[1] Geagraphic information system سيستم اطلاعات جغرافيا

[2] دستگاهي در ظرفشويي آشپزخانه که پس از خردکردن زباله هاي جامد آنها را وارد سيستم فاضلاب مي کند

[3] سوم جولاي يک روز قبل از استقلال آمريکا است

اقلیم و ترابری(3)

آستانه های هواشناسی در ترابری جاده ها

کلیه وسایل نقلیه باید بگونه ای طراحی شوند که در هر گونه شرایط جوی قادر به ادامه مسیر باشند.روشن نشدن برخی از اتومبیل ها  در صبح های زود و کارکرد نامناسب آنها در هوای مرطوب و لغزندگی روی سطح جاده اغلب ناشی از طراحی ناصحیح  آنها بدون توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می باشد.گرچه طراحی ها جدید  در موتور اتومبیل ها و اعمال اصلاحات در قطر و ضخامت و عاج چرخها تا حدودی این نقایص را بر طرف می سازد اما این پارامتر ها خود مشکلات ثانوی را ایجاد می کنند مثلا استفاده از زنجیر چرخ و چرخهای عاج دار در طولانی مدت سبب تخریب سطح جاده ها می شود.

 

آستانه های هواشناسی بر جاده ها

A.دمای هوا و دمای سطح جاده

در دمای کمتر از 15- درجه سانتیگراد گازوئیل یخ می زند و در دمای کمتر از 10- درجه سانتیگراد سنگ نمک کارایی خود را در ذوب یخ از دست می دهد و در دمای کمتر از 5 - درجه سانتیگراد اوره کارایی خود را در ذوب یخ از دست می دهد و در دمای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد عملیات تعمیر و روکش آسفالت متوقف می گردد زیرا آسفالت با سرعت مناسبی خنک نمی شود.در دمای کمتر از 10- درجه سانتیگراد آسفالت و بتون ریزی با اشکال مواجه می شود زیرا زود سرد شدن سطح آن ترک برداشته و عمر مفید آن به شدت کاهش می یابد بویژه اگر آسفالت ریزی در دمای کم و با وزش بادهای بالاتر از 13 متر بر ثانیه (26نات،47 کیلومتر در ساعت)همراه باشد کیفیت بسیار پایین می آید.

 

B.برف

اگر ارتفاع برف بیش از 6متر باشد باید از برف روب استفاده کرد و اگر ارتفاع برف از این مقدار کمتر باشد پاشیدن نمک برای ذوب آن کافی  استو رفت و آمد عادی اتومبیل ها این میزان برف را پراکنده می کند.

 

C.باد

اگر سرعت باد بیش از 3 متر بر ثانیه(6 نات،11کیلومتر در ساعت)باشد عملیات آسفالت با اشکال مواجه می شود. اگر  سرعت باد بیش از 15 متر بر ثانیه(30نات،54کیلومتر در ساعت)باشد برای پلهای معلق و کامیونهای مرتفع کانتینربر خطرناک است و از طرفی امکان دارد سبب قطع درختان اطراف جاده شود.

 

D.باران

باران با توجه به خاک جاده و میزان شیب سبب ایجاد در رواناب می شود که این رواناب علاوه بر ایجاد نقص در توقف اتومبیل و لغزندگی جاده سبب تخریب بستر جاده می گردد.

 

E.دید

کاهش دید افقی عملیات تعمیر را متوقف می سازد و هر گاه دید افقی زیر 100 متر باشد سرعت اتومبیل می بایست محدود شود.

 

F.رطوبت

اگر رطوبت نسبی محیط بیش از 80 درصد باشد.نمکی که برای یخ زدایی در سطح جاده استفاده می شود مشکل زا می گردد زیرا وجود نمک درجاده سبب مرطوب ماندن جاده شده و سطح جاده لغزنده می ماند از طرفی پاشیدن این نمک سطح شیشه اتومبیل بویژه هنگامی که خورشید به افق نزدیک می شود دید راننده را بسیار کم می کند.

 

ترابری آبی

کشتیهای بزرگ تجاری و مسافربری بگونه ای طراحی می شوند که تحمل هر گونه شرایط جوی از قبیل وقوع حداقل و حداکثر های دمایی را داشته باشند.البته بدلیل ظرفیت گرمایی بالای آب اختلاف این آستانه ها خطری برای کشتی ایجاد نمی کند. از بین عناصر اقلیمی سمت و سرعت باد بر ترابری آبی تاثیر فراوانی دارد. بادهای شدید از 17 تا 23 متر بر ثانیه عملا حرکت کشتی را متوقف می سازند زیرا با ایجاد موجهای مرتفع حرکت کشتی را متوقف ساخته و یا ازمسیر اصلی دور می سازد ،از طرفی وزش باد ها ی محلی برای کشتی های کوچک و بادبانی مفید می باشد و از زمانهای گذشته حرکت این کشتی ها با توجه به سمت و سرعت باد سطحی طراحی می شود.          

اقلیم وترابری(2)

پارامتر های هواشناسی موثر بر ترابری ریل

ریلها باید طوریطراحی شوند که هنگام افزایش دما تاب برندارد و هنگام سرما یخ نزند و تقاطع ها نیز باید بگونه ای طراحی شوند که برف در آنها انباشته نشوند برای این منظور از دستگاههای گرم کننده ویژه استفاده می شود و یا اطراف ریل حصار کشی می شود.ریل ها در محل سیل بند ها نباید مستقر شود طراحی پلهای راه آهن نیز باید متناسب با سیلابهای منطقه باشد.

آستانه های هواشناسی برای قطارها و ریلها

A.دما

در دماهای 20- درجه سانتیگراد ریل سوم یا کابل برق رسانی قطارهای برقی یخ زده و قطار از کار می افتددر دماهای 18- درجه سانتیگراد گازوئیل یخ می زند و در دمای 30- درجه سانتیگراد بارگیری زغال سنگ خیلی خطرناک است ،در دماهای بالای 32 درجه سانتیگراد به دلیل داغ شدن و منبسط شدن ریلها سرعت قطار محدود می شود.

B.برف

ارتفاع برف بلای 5 سانتیمتر برای ریلها خطرناک است اما عملا هنگامی که ضخامت برف 15 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطارها محدود می شود

c.باد

باد بالاتر از 17 متر بر ثانیه(34 نات،61کیلومتر در ساعت) و باد گستی(باد متغییر) با سرعت 30 متر بر ثانیه(60نات ،110کیلو متر در ساعت)سبب قطع کابلهای برق و کندن درختان در اطراف ریلها می شود

D.باران

اگر ارتفاع آب باران در اطراف ریل 5 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطارها محدود شد و قطار از بخشهای آب گرفته با احتیا ط عبور می کند اگر ارتفاع آب باران بیش از 10 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطار متوقف می شود و از طری انباشته شدن باران سبب لغزش زمین جابجایی ریلها و تخریب ریل می شود البته آستانه بارش در منطقه تابعه شرایط جغرافیایی است.

E.دید افقی

کاهش دید افقی سبب عدم رویت علامت و تابلوها توسط لکوموتیوران است.

F.رطوبت

اگر هوا سرد و مرطوب باشد سبب چگالش بخار آب روی بدنه قطار می شود که این امر روشن شدن و کار کردن موتور قطار را تحت تاثیر قرار می دهند.

هواشناسی کاربردی

بیشترین دیدگاههای نو در هواشناسی کاربردی توسط تورنت وایت در سال 1953 میلادی ایجاد گردید و این دیدگاههای نو با معرفی اقلیم شناسی ناهمواری (Top Climatology) توسط وی تداوم پیدا کرد.

در این راستا تورنت وایت به کیفیت زمین یعنی پوشش خاکی و مبادله گرما ،رظوبت و اندازه حرکت ترکیب نمود که بر وضعیت جوی سطح زمین تاثیر گذاشته و عامل شکل گیری اقلیم های متنوع در دره ،جنگل ،قله ،دامنه های مختلف مزارع و مراتع می باشد که این پدیده ها به اقلیم های محلی مشهورند .تفسیر محیطی اقلیم های محل بعد ها توسط کایگر و میگر در سال 1965 در قالب "میکرو کلیما" ارائه گردید ظهور این شاخه در هواشناسی کاربردی از دو نظر حائز اهمیت بود :

1.دانش اقلیم شناسی ناهمواری (Top Climatology) مستقیما در حیطه کار و فعالیت زارعین ،جنگلبانان ،حمل ونقل و امور ساختمانی قرار داشت.

2.بخش قابل توجه ای از زمین که قرنها جایگاه فعالیت های گوناگون بشر بود دچار دگرگونی شده و اقلیمی تغییر یافته شده بود مورد مطالعه قرار می داد.

بعنوان مثال ،آبیاری زارعین از مهمترین پارامتر های است که رطوبت سطحی را تغییر داده و به شکل غیر مستقیم سبب تغییر اقلیم در مقیاس محلی می شود .تورنت وایت و مارج(1964) از تغییرات وسیع ایجاد شده در اتمسفر از طریق پوشش گیاهی سطح زمین و جنگل زدایی و تغییر در رژیم هیدرولوژی توسط زهکشی دریاچه و شیوه های آبیاری اطلاعاتی ارائه نمودند این تغییرات در ویژگی های سطح زمین بویژه در مناطق شهری چشمگیر بوده و عامل شکل گیری اقلیم شهری می باشد.بنابراین میکرو اقلیم ها بصورت مستقیم و غیر مسقیم بر ماکرو اقلیم ها تاثیر می گذارند.

اقلیم و ترابری

وجود یک نظام ترابری کارا ،کم هزینه و بی خطر دارای اهمیت اقتصادی ،اجتماعی است. توزیع فراورده های کشاورزی صنعتی به شبکه ترابی متکی می باشد. ترابری مستقیما تابع وضعیت جوی می باشد. برف و یخ بندان ،مه ،باد ،رعد و برق ،بارش باران فعالیتهای ترابری را مختل می نماید با وجودی که طراحی وسایل نقلیه پیشرفت زیادی داشته ولی هنوز هم وقوع بحرانهای اقلیمی تاثیر زیادی بر وضعیت حمل و نقل دارد.

در سری مباحث اقلیم و ترابری در وب نوشته های آتی به حمل نقل هوایی ،زمینی و دریایی و طراحی اقلیمی آنها می پردازیم که دارای سر فصلهای زیر می باشد:

_ طراحی اقلیمی فرودگاهها و باند پرواز

_ آستانهای اقلیمی بر باند پرواز

_ آستانهای هواشناسی در طراحی باند پرواز

_ پارامترهای هواشناسی موثر بر ترابری ریل

_ آستانهای هواشناسی بر ریل

_ آستانه های هواشنسی در ترابری جاده ها

_ آستانه های هواشناسی بر جاده ها

_ ترابری آبی